Fig.1.Laocoont i els seus fills |
En la mitologia grega Laocoont va ser un troià que apareix en l'Eneida, sacerdot d'Apol·lo però malgrat això, té dos fills i esposa, Antiopa. Quan els grecs es retiren de la ciutat de Troia i deixen el cavall, Laocoont a diferència de la gran majoria, dubta d'ells amb la frase "Dubte dels aqueus fins i tot quan porten regals".
D'aquesta manera, en un intent de convèncer la gent per cremar el cavall, fracassa i decideix fer-ho ell sol llençant-hi pals amb foc. Però quan se n'adona, de l'aigua, surten dues serps gegants que devoren els seus fills.Laocoont deixa els seus intents per cremar el cavall i va a lluitar contra les serps, que eren una senyal dels déus per comunicar a l'endeví de la ciutat que aquell cavall era una trampa, Laocoont també acaba essent devorat per les serps
Títol
Laocoont i els seus fills
Autor
Agesandre i els seus fills, Polidor i Atenodor. Autors especialitzats en representar escenes de la Ilíada i l'Odissea, dues obres d'Homer que parlen de la guerra de Troia i del retorn d'Ulisses a Ítaca després de la victòria grega.
Cronologia
Segle I aC.
Material
Marbre. Es desconeix si hi havia una escultura original del s.II feta de bronze.
Tècnica
Talla i trepanat.
Tipologia
Grup escultòric
Localització actual
Roma. Al pati del Belvedere del Museu Vaticà
Context històric
L'obra pertany al període hel·lenístic (323- 31aC.), un temps de transició entre l'esplendor de Grècia i el predomini de l'Imperi romà. Comença amb la mort d'Alexandre el Gran, que tenia el projecte de crear un imperi des d'Europa fins a Àsia on es parlaria grec i la cultura hel·lènica en seria la base.
Amb la mort d'Alexandre el Gran l'imperi queda dividit en diferents regnes. Degut a això, pel que fa a l'art, les influències gregues es barregen amb altres regnes i es creen diferents escoles. Aquesta escultura pertany a l'escola de Rodes.
La ciutat d'Alexandria, fundada al delta del Nil per Alexandre el Gran l'any 331 aC, es converteix en el símbol de la civilització grega del moment i es la capital del nou regne d'Egipte. Era una ciutat de planta grega, plena de temples i monuments, que es va convertir en la ciutat grega més gran. Finalment, l'any 31 aC., els romans conquereixen l'Imperi grec.
Anàlisi formal
Es defineix a partir d'una piràmide i una diagonal. La piràmide uneix els tres caps dels personatges, el del Laocoont coincideix amb el vèrtex superior. La diagonal travessa tota l’escultura i aporta moviment, comença al braç esquerre de Laocoont, passa pel tronc i continua per la cama dreta. Aquest moviment de les escultures es veu paralitzat pel dinamisme intens de les dues serps que serveixen com a nexe d'unió entre les figures, i per la sensació de gran tensió que desprenen els cossos. Les serps estrenyen els cossos musculosos.
El dramatisme portat al màxim (patetisme) s'accentua amb la boca de Laocoont i les arrugues de dolor de la seva cara. El fill gran mira al seu pare per demanar-li ajuda.El moviment es produeix a partir dels cossos contorçats, que no tenen possibilitat d'escapar-se.
Les contorsions que fa de dolor son d'agonia. Hi ha una voluntat d'exagerar l'efecte teatral de les figures, i s'afegeix el dolor moral de Laocoont en presenciar la mort dels seus fills.Hi ha una gran sensació de volum a partir dels músculs.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada