Fig. 1. Erecteòn, obra dels arquitectes Mnèsicles o Filocles |
L'arquitecte va haver de disposar en un sol temple l'espai per al culte a totes aquestes divinitats i, a més, superar les desigualtats i desnivells del terreny d'aquella zona de l'Acròpolis, que la tradició impedia que es pogués anivellar. Precisament pel joc amb aquestes irregularitats topogràfiques, l'edifici presenta una composició molt original de temple grec, que integra diversos cossos i façanes a diferents nivells, la qual cosa dóna lloc a un interessant joc de volums.
Es va construir amb el sistema arquitravat i l'ordre jònic amb influències orientals que es detecten per la varietat i la riquesa de la decoració.Les característiques més originals de l'Erectèon són la planta irregular amb dos pòrtics i tribuna, que no mantenen la simetria de l'edifici; la introducció de modificacions en el llenguatge formal de l'ordre jònic, com ara la substitució de les columnes jòniques per cariàtides (figures femenines que representen una gran novetat i aporten un gran valor decoratiu al conjunt), i la gran varietat de les façanes, totes quatre jòniques però molt diferents entre elles.
Totes les característiques anteriors fan que el temple tingui una forta caracterització personal. L'Erectèon és el reflex en arquitectura de la ruptura amb la tradició de l'austeritat, la moderació, la simetria i l'equilibri del temple grec que s'havia anat desenvolupant dins l'Acròpolis al Partenó. Aquesta ruptura es manifesta en la llibertat compositiva i formal del temple, en la riquesa dels elements decoratius de les cariàtides i en els detalls de les columnes.
Fig.2. Les cariàtides |
Segons la llegenda, les Cariàtides eren les dones de Cària, una ciutat propera a Esparta. Al segle V aC, durant les Guerres Mèdiques que enfrontaren grecs contra perses, aquesta ciutat es va aliar amb l’enemic bàrbar. Els grecs, un cop guanyaren la contesa, castigaren la traïció dels caris matant els homes i fent esclaves les dones, les quals veurien perpetuada la seva condemna a través de l’arquitectura. A l’Acròpoli d’Atenes els seus cossos serien estampats en sis columnes que, en clara al·lusió al pes de l’esclavitud que hagueren de suportar, encara aguanten amb el cap el pòrtic del temple de l’Erectèon.
Fig.3. Cariàtides del parlament de les Illes Balears |
El Neoclassicisme posaria de moda en molts edificis d’Europa les
escultòriques Cariàtides. A Palma constituïren un dels principals
elements de distinció del Círculo Mallorquín, el centre
d’esbarjo de la burgesia mallorquina que s’erigí a mitjan segle XIX
sobre l’antic convent de Sant Domingo. Amb la restauració de la
democràcia, aquest emblemàtic edifici acolliria la seu del Parlament de
les Illes Balears. Fou així com les quatre Cariàtides que avui decoren
els laterals de l’hemicicle autonòmic passaren de ser testimonis
d’antigues gresques aristocràtiques a ser-ho de gresques polítiques.
Fig. 4. Pèricles |
.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada