|
Fig. 1. Retrat de Thomas Brosse Elgin |
Un dels fets més
lamentables en la història de la conservació del patrimoni artístic (que
millor caldria considerar-la la història de l'espoli del patrimoni
artístic) , la protagonitza el comte Elgin, un Lord britànic que va
aprofitar els seus càrrecs polítics per a saquejar literalment
l'Acròpolis d'Atenes. Thomas Brosse, que així es cridava en realitat el
comte, va ser anomenat ambaixador a Constantinoble en 1799, nomenament
que li va permetre accedir lliurement al patrimoni grec, tenint en
compte que en aquelles dates Grècia no existia encara com a país
independent i es trobava dins del territori de l'Imperi turc.
|
Fig. 2. Els marbres d'Elgin a la seua arribada al museu en segle XIX |
Per això
li va ser tan fàcil realitzar dibuixos i buidatges dels relleus del
Partenó i posteriorment arrancar directament les mètopes, els frisos de
les Panatenees i escultures dels frontons. Durant un any llarg els seus
nombrosos operaris van desvalisar el Partenó, part del pòrtic de les
Cariàtides de l'Erecteion, fragments del fris de la barana del temple d'Atenea Niké, i
moltes altres peces del recinte de l'Acròpolis.
|
Fig. 3. Vista idealitzada de la Sala Temporal Elgin del Museu Britànic en 1819 |
Les va embalar en unes
dos-centes grans caixes de fusta i les va baixar fins al port del Pireu,
on havien d'embarcar per a Anglaterra. Però encara que inicialment tot
va ser tan fàcil, les caixes van quedar molt de temps esperant eixir
d'Atenes, entre altres coses perquè Lord Egin havia sigut fet presoner
per les tropes franceses de Napoleó. Finalment van eixir per a Londres,
però no acabarien ací les desgràcies de les peces espoliades, perquè un
dels barcos que les transportava es va afonar prop de l'illa Cerigo
(antiga Cythera) . Només es van poder rescatar quatre caixes i la resta
no es va poder recuperar fins a dos anys després, que va ser el temps
que van estar davall l'aigua, amb la qual cosa això va suposar per al
seu estat de conservació.
|
Fig 4. Tornem els marbres grecs. Stephen Fry
|
Finalment, en 1807 totes
les peces capturades per Lord Egin es van reunir a Londres, en sa casa
de Park Lane, donant lloc al que es cride l'Elgins Museum.
Alguns anys després passarien al Burlington House, i finalment al Museu
Britànic, on encara hui poden contemplar-se la majoria de les obres
aconseguides per mitjà d'aquell lamentable saqueig. (text
extret de:Lord Elgin).
|
Fig. 5. Escultures de Fidies al British Museum |
Hui en dia la ubicació
dels marbres del Partenó continua enfrontant a Grècia i Gran Bretanya.
Igualment la figura de Lord Elgin continua sent objecte de controvèrsia
perquè mentres que per a alguns va ser un simple espoliador altres
consideren que, si bé la seua labor va ser interessada i només va obrar
en benefici propi, sí que va permetre conservar unes restes artístiques
que, d'una altra manera, molt probablement s'hagueren perdut.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada